Hulp bij Google Analytics

Het belang van data gedreven werken is erg groot. Uit onderzoek van Harvard (2015) blijkt dat data gedreven werken kan resulteren in een hogere winstgevendheid. Daarnaast zorgt het ook voor een algemene hogere klanttevredenheid.

Ook kunnen processen beter worden aangestuurd. Vanuit de data worden resultaten namelijk concreet gemaakt. Je maakt dus geen acties meer op basis van intuïtie maar op concrete cijfers.

Google Analytics is het bekendste platform waarmee data van je website of webshop inzichtelijk gemaakt wordt. Het platform kan de eerste keer echter nogal overweldigend overkomen. We gaan dieper in op hoe wij jou hulp kunnen bieden bij het gebruik van Google Analytics.

Onze diensten

Analytics visual

Belangrijkste Functies van Google Analytics

We lichten graag de belangrijkste functies van Google Analytics voor je uit.

  • Gebruiker inzichten
    Met Google Analytics kunnen gebruikers gedetailleerde demografische gegevens en informatie over het gedrag van hun publiek bekijken. Dit omvat zaken als locatie, leeftijd, geslacht en interesses. Hierdoor kunnen marketeers hun doelgroep beter begrijpen en gerichte campagnes kunnen opzetten.
  • Verkeersbronnen
    Het onderscheiden van waar bezoekers vandaan komen is cruciaal. Zo kun je begrijpen welke kanalen effectief zijn in het aantrekken van verkeer naar de site. Google Analytics biedt uitgebreide rapportage over verkeersbronnen, waardoor marketeers hun inspanningen zo optimaal mogelijk kunnen maken.
  • Doelen en conversies
    Met Google Analytics kunnen gebruikers specifieke doelen instellen. Denk hierbij aan het voltooien van een aankoop, het invullen van een contactformulier en de conversiepercentages bijhouden. Dit stelt bedrijven in staat om de effectiviteit van hun website te meten. Daarnaast kun je ook knelpunten in het conversieproces te identificeren.
  • Gedragsanalyse
    Krijg meer inzicht in hoe gebruikers interageren met je content. Dit doe je onder andere door het analyseren van het gedrag van de gebruikers op de site. Denk aan populaire pagina's, bounce rates en paginaweergavetijden. Dit kan leiden tot verbeterde gebruikerservaringen en betere prestaties van de website.

Veel gemaakte fouten binnen Google Analytics

De mogelijkheden binnen Analytics zijn eindeloos. Je kunt onder andere zien waar het websiteverkeer vandaan komt, op welke pagina's zij de meeste tijd besteden en via welke paden zij navigeren op je site. Dit is nog maar een fractie van de functies die het platform te bieden heeft.

De grootste fout die gemaakt wordt is dat mensen niet de juiste websitedoelen hebben ingesteld. Dit zorgt er vaak voor dat mensen vaak zonder concreet plan gebruik maken van de data.

Daarnaast gebeurd het vaak dat er focus aan wordt gebracht op de 'verkeerde' KPI's. Het is essentieel om je te richten op de juiste KPI's. Vervolgens moet je daar logische verbanden aanbrengen.

Google Analytics op tablet

 

Wat wij voor je kunnen betekenen

Ittica Media heeft jarenlang ervaring op het gebied van online marketing. Hierdoor zijn wij bekend geworden met de fijne kneepjes van Google Analytics.

Daarom kunnen wij jou helpen met het creëren van een volledige digitale strategie. Deze wordt gestuurd met behulp van data. Hierbij nemen wij je huidige situatie en doelstellingen onder de loep en specificeren wij hoofd- en subdoelen. Naar aanleiding van deze gegevens kunnen wij het plan uitwerken en bijsturen waar nodig.

 

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Wil jij het maximale uit jouw online marketing halen? Benieuwd naar hoe data gedreven werken en hoe je met Google Analytics jouw website kan verbeteren? Neem dan de volgende stap en vraag de Online Marketing Scan aan bij Ittica Media!

We helpen je graag met het creëren van een persoonlijk digitale strategie op basis van data. Wacht niet langer en laat ons jouw online marketing naar een hoger niveau tillen. Deze scan is geheel vrijblijvend.

Vraag een online marketing scan aan

Mika Koster
Heb je een vraag?

Neem gerust contact op met Mika!