Wat is lokale SEO en wat zijn de voordelen?

Wat is lokale SEO en wat zijn de voordelen?

Als we iets niet weten, proberen we tegenwoordig het antwoord te achterhalen via een zoekmachine. Hetzelfde geldt als we proberen een nieuw restaurant te ontdekken of het dichtstbijzijnde tankstation te vinden.

Afgestemd op onze huidige locatie vertellen zoekmachines ons welke lokale plaatsen bij ons in de buurt zijn. Weten voor welke lokale SEO-voordelen jouw bedrijf in aanmerking komt als je jouw website met succes optimaliseert? Lees dan vooral door!

Bekijk onze diensten

Wat is lokale SEO?

We hebben het al uitgebreid gehad over het belang van SEO. Nu is het tijd om het belang en de voordelen van lokale SEO te bespreken.

Bij lokale SEO richt je jouw optimalisaties op het bereik van bezoekers in jouw omgeving. Iemand uit Haarlem die op zoek is naar een bakkerij, zoekt waarschijnlijk op: ‘beste bakkerij in Haarlem.’

Die zoekwoorden vertellen de zoekmachine om resultaten weer te geven van lokale bedrijven in dat specifieke gebied. Lokale bedrijven die hun website optimaliseren voor lokale SEO, worden in de zoekresultaten weergegeven. Het gaat hier om een een zogenaamd local 3-pack dat je hieronder kunt zien. 

Lokale SEO

Waarom heb je lokale SEO nodig?

We hebben het regelmatig gehad over de algemene benadering van SEO en de daarbij horende optimalisaties. Echter is het belang van lokale SEO nog niet aangekaart. Wellicht denk je: “Waarom heb ik nu opeens twee soorten SEO nodig? Is eentje nog niet genoeg?”.

Om je vraag te beantwoorden: traditionele SEO is genoeg om je merk naar buiten toe te presenteren. Wil je klanten naar een fysieke winkel trekken? Dan heb je meer nodig dan alleen traditionele SEO.

Traditionele SEO helpt de zichtbaarheid van jouw website op wereldwijde schaal te verbeteren. Echter leidt dat alleen tot verkeer naar je website. Dit is natuurlijk geweldig en voor veel bedrijven ook voldoende. Maar als je afhankelijk bent van bezoekers in de fysieke winkel, dan is dat vaak niet genoeg.

Denk bijvoorbeeld aan een restaurant, dat fysieke bezoekers nodig heeft om te bestaan. Om verkeer naar dit restaurant te leiden heb je lokale SEO nodig. Door lokale SEO kom je in contact met bezoekers in jouw omgeving.

7 lokale SEO-voordelen

SEO heeft erg veel voordelen. Hieronder gaan we dieper in op de voordelen voor jouw bedrijf. Mits je je jouw website optimaliseert voor lokale SEO. We bespreken 7 voordelen.

  1. Meer voetverkeer of fysieke bezoekers

    Heb je wel eens een lokaal bedrijf online gevonden waarvan je niet wist dat het bestond? Dat is het mooie van lokale SEO. Lokale SEO helpt je zichtbaarheid te vergroten. Daarnaast geeft het jouw winkel ook meer bekendheid.

    Lokale SEO is belangrijk is, doordat het meer fysieke bezoekers voor jouw winkel kan genereren. Maandelijks bezoeken mensen meer dan een miljard bedrijfslocaties via de zoekresultaten van Google. Met lokale SEO haal je waardevolle mensen binnen. Je weet van deze mensen dat ze op zoek zijn naar jouw producten of diensten.

  2. Relevant verkeer

    Je stimuleert niet alleen het fysieke winkelverkeer met lokale SEO. Je leidt ook relevant verkeer naar jouw website. Door je op lokale klanten te richten, bereik je bezoekers die actief op zoek zijn naar jou.

    Misschien herinner je je de bekende marketingtrechter of sales funnel nog wel. Het relevante verkeer dat je via lokale SEO genereerd bestaat uit potentiële klanten. Zij zijn op zoek zijn naar jouw producten of diensten en zijn bereid een ​​aankoop te doen. Met dit in gedachten kun je jouw marketing en call-to-actions (CTA's) aanpassen.

    Je kunt je focussen op klanten die al verder in de marketingtrechter zijn. Denk bijvoorbeeld aan de laatste fase voor het doen van een aankoop. Op deze manier laat je mensen converteren die dichter bij een aankoop staan.

  3. Betere conversiepercentages

    Lokale SEO-voordelen, zoals meer fysieke verkeer en relevant websiteverkeer, kunnen ook jouw algehele conversiepercentages verhogen. Het merendeel van de lokale zoekopdrachten resulteert namelijk in conversies. Tel dit op bij de conversies die je al genereert en je hebt goud in handen.

    Vanuit lokale SEO trek je nieuw verkeer naar jouw website. Dit kan helpen om een ​​toename te zien in diverse gebeurtenissen. Denk aan het indienen van contactformulieren of het aantal telefoontjes of e-mails. Natuurlijk zijn de verkoopcijfers hierbij ook belangrijk.

  4. Verhoogde zichtbaarheid

    We kunnen de voordelen van lokale SEO niet benoemen zonder de zichtbaarheid van de website te vermelden.

    Lokale SEO verhoogt jouw zichtbaarheid op een paar verschillende manieren. Zoals we eerder aangaven krijg je meer fysieke bezoekers naar jouw winkel. Hierdoor verbetert de zichtbaarheid van de fysieke locatie van jouw website.

    In de online wereld verbeter je de zichtbaarheid van jouw bedrijf en website aanzienlijk. Dit komt doordat jouw SEO-inspanningen het zichtbaar maken voor zowel lokale als niet-lokale gebruikers.

    Traditionele SEO-inspanningen zorgen ervoor dat iedereen jouw site kan bezoeken. Lokale SEO zal naar jouw lokale gebruikers verwijzen. Dit zal hen aanmoedigen om in jouw fysieke winkel te bezoeken.

  5. Bouw vertrouwen op binnen de gemeenschap

    Denk aan de mensen in je omgeving. De mening van een ander zullen uiteindelijk je eigen mening beïnvloeden.

    Wanneer je goede reviews krijgt van de lokale bevolking, stijgt jouw geloofwaardigheid. Dat kan nog meer waardevolle potentiële klanten aantrekken.

    Jouw lokale SEO-aanwezigheid kan je helpen om nieuwe klanten aan te trekken. En wanneer je kwalitatieve producten en diensten levert, zullen die nieuwe klanten mogelijk positieve reviews achterlaten. Wellicht twijfelt men tussen jou en de twee andere bedrijven die ook getoond worden. Deze reviews kunnen dan een doorslaggevende factor zijn.

    Met jouw lokale SEO-strategie kun je je reviews beheren. Deze kun je gebruiken om meer klanten naar jouw bedrijf te leiden.

  6. Mogelijkheden voor linkbuilding

    Met lokale SEO creëer je meer content die je helpt om hoger te scoren. Dit betekent een grotere zichtbaarheid in de zoekresultaten, niet alleen van klanten, maar ook van andere bedrijven.

    Maak je content maakt die informatief is, een probleem oplost en/of inzicht biedt? Dan kun je backlinks verdienen van andere bedrijven. Backlinks zijn links van een andere website naar die van jou.

    Als je waardevolle content maakt, dwing je een hoge positie af in de zoekresultaten. Hierdoor wordt jouw website getoond aan andere bedrijven, bloggers en professionals uit de branche. Zij zouden jou als hulpbron kunnen gebruiken.

    Het verdienen van een backlink is als een bewijs van de geloofwaardigheid. Als men ziet dat er naar jouw website wordt verwezen, dan getuigt dat van vertrouwen. Het genereren van backlinks boost bovendien jouw rankings in de zoekmachine.

  7. Lagere advertentiekosten

    Lokale bedrijven hebben hun lokale publiek nodig. Daarom gaat een deel van hun budget naar advertenties via banners, lokale tv-advertenties en billboards. Lokale SEO kan ervoor zorgen dat hier minder marketingbudget naartoe gaat.

    Door jouw website te optimaliseren voor lokale SEO kun je meer bekendheid krijgen. Daarnaast trek je meer potentiële klanten aan, zonder dat je hoeft te betalen voor advertenties of banners.

lokale seo uitleg

Hulp nodig bij lokale SEO?

Misschien sta je ervoor open om ook aan de slag te gaan met lokale SEO. Heb je hulp nodig bij lokale SEO? Vraag dan onze gratis SEO quickscan aan. Met deze waardevolle adviezen kun je direct aan de slag om hoger te scoren in zoekmachines!

Ik wil hoger scoren in Google


Contentmanager