Voordelen SEO

Allereerst is het handig om te weten wat SEO precies is. SEO staat voor Search Engine Optimization (Zoekmachine Optimalisatie). Onder SEO vallen diverse activiteiten die helpen bij het optimaliseren en verbeteren van een webshop of website voor de vindbaarheid in zoekmachines. Voorbeelden van deze activiteiten zijn het schrijven van relevante content, autoriteit opbouwen en het oplossen van technische foutmeldingen. Maar wat zijn nou de voordelen van SEO?

Meer verkeer

Door het uitvoeren van de bovenstaande activiteiten zullen je geschreven pagina's op de lange termijn hoger ranken in zoekmachines zoals Google.com. Hierbij probeer je te streven naar rankings in de top 3. Bij elke positie die jij lager scoort zullen er namelijk minder mensen zijn die je website bezoeken. Dat wordt gemeten met de CTR, ook wel de Click Through Rate. Dit is het percentage mensen dat na een zoekopdracht doorklikt naar een bepaalde link.

Het grootste voordeel aan dit verkeer is dat zij gratis verkregen zijn. Maak je bijvoorbeeld gebruik van Google Adwords om verkeer naar je website te krijgen en zou je deze advertenties uitschakelen, dan zijn al deze bezoekers per direct verdwenen wanneer jouw SEO niet op orde is. Dankzij SEO is het mogelijk om via pagina's die al jarengeleden geschreven zijn, nog steeds bezoekers te krijgen zonder dat je hier budget aan hoeft te besteden. Het is de langetermijnoplossing voor bezoekers naar je website of webshop.

SEO CTR Organische Ranking

Relevante bezoekers

De missie van een zoekmachine zoals Google is helder: "Het is onze missie om de wereldwijde informatie te ordenen en voor iedereen toegankelijk en bruikbaar te maken." Relevantie is voor SEO dus de sleutel tot succes. Je website zal immers alleen worden getoond aan een gebruiker van een zoekmachine wanneer de zoekterm die hij / zij gebruikt aansluit op jouw website. Dit zorgt ervoor dat mensen die op je pagina klikken daadwerkelijk geïnteresseerd zullen zijn. Dankzij SEO zal je dus meer relevante bezoekers op je website krijgen. Die relevante bezoekers zullen meer leads en/of conversies genereren op je website of webshop.

Zijn er ook nadelen?

SEO wordt vaak gezien als een 'gemakkelijke manier' om snel resultaten te behalen. Dit is echter niet het geval. Zoekmachine optimalisatie is een traject dat erg tijdrovend is en waarbij het een tijdje kan duren voordat je resultaten begint te zien. Daarnaast zul je voor Search Engine Optimization veel specialistische kennis moeten hebben. Dit komt met name door de snelle ontwikkelingen in dit vakgebied. Tot slot zul je altijd bezig moeten blijven met SEO. Het is namelijk niet zo dat, zodra jij een eerste positie hebt behaald, dit voor altijd het geval blijft. Je wilt je concurrentie voor blijven en je daarom website continu optimaliseren.

Laat SEO uitbesteden

Voor veel ondernemers is SEO uit laten besteden de beste optie. Zij kunnen zich hierdoor blijven focussen op de zaken die voor hen belangrijk zijn, terwijl een team van specialisten hun website onder handen neemt. Bij Ittica Media hebben wij al meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Wij nodigen je daarom graag uit om de mogelijkheden van SEO uitbesteden met ons te bespreken. Dit gesprek is geheel vrijblijvend!

Neem Contact Op

Savannah Nijkoops
Heb je een vraag?

Neem gerust contact op met Savannah!