Hoe maak ik mijn website vindbaar in Google?

Hoe maak ik mijn website vindbaar in Google?

Krijgt jouw website weinig bezoekers uit de organische resultaten? Je website vindbaar in Google maken is ook lastig. Er heerst veel concurrentie en je weet eigenlijk niet waar je moet beginnen. In dit artikel lees je enkele tips die direct helpen om je website richting die felbegeerde nummer 1 positie in Google te krijgen.

Autoriteit van je website opbouwen

De meeste ondernemers denken door enkel Search Engine Optimization (SEO) vanaf het begin te doen, dat de online vindbaarheid van hun website of webshop direct een boost krijgt. Maar wat als je website sinds kort online staat of je merk weinig naamsbekendheid heeft? Dan is er geen garantie om direct organisch te scoren in Google. 

Je website heeft namelijk een lage autoriteit waardoor het in eerste instantie belangrijk is om via diverse kanalen traffic te genereren en websites te laten linken naar die van jou. Daarom adviseren wij startende ondernemers altijd om in de beginfase te starten met een combinatie van SEO, SEA en Social Media en linkbuilding om dus autoriteit op te bouwen. Met deze combinatie van verschillende kanalen is online groeien met je website of webshop op korte termijn mogelijk. 

SEO

En dan heb ik autoriteit opgebouwd, maar wat nu? Allereerst is het belangrijk dat jij je website technisch optimaliseert voor Google. Met behulp van On-page SEO technieken maak je jouw website namelijk beter leesbaar voor Google én je bezoekers. Daarnaast is het ook belangrijk om Off-page SEO technieken te gebruiken zodat jouw autoriteit blijft groeien.

Vraag een SEO scan aan - helemaal gratis

On-page SEO

Het woord zegt het eigenlijk al: On-page SEO staat voor alle seo factoren die je kan aanpassen binnen je website of webshop. En al deze factoren kan je makkelijk zelf beïnvloeden. On page factoren worden daarom ook als eerste gecontroleerd in vrijwel elke SEO-check. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Tabblad titels

  • URL optimalisatie 

  • Meta description

  • Bold woorden

  • Het gebruik van headings (H1, H2, H3 etc.)

  • SEO geoptimaliseerde media

  • De laadsnelheid van je website

  • Gebruiksvriendelijkheid op mobiel

Ook stuurt Google haar bezoekers enkel naar websites die ze zelf vertrouwen. Het is daarom belangrijk om al jouw contactgegevens, bedrijfsgegevens en andere informatie duidelijk zichtbaar te maken. Google beoordeelt de betrouwbaarheid van je website met de zogeheten E-A-T score: Expertise, Autoriteit en Trust. Om deze score te verbeteren, is het belangrijk om bij blogs te linken naar verschillende social media profielen en een stukje te schrijven over de auteur. Voor commerciële websites is het juist belangrijk om ervoor te zorgen dat alle klantenservice informatie, contactinformatie en vestigingsinformatie snel en eenvoudig te vinden is.

Daarnaast is het belangrijk om behulpzame content te delen. Voordat er gestart wordt met het schrijven van een pagina, is het belangrijk om de focus te bepalen, dit kan met behulp van een zoekwoordenonderzoek. De zoekwoorden moeten altijd terug te vinden zijn in je H1, de tabblad titel, de meta-description, keywords, de introductie, (het liefst) in alle paragrafen, in de bold woorden en in alle kopteksten (H2, H3 etc.) Een tip van onze kant: denk bij het schrijven van je content aan het probleem van de klant en wat jij voor hen kan oplossen?

Off-page SEO

Off-page SEO is ook heel belangrijk om vindbaar te worden in Google en staat voor alle factoren die zich buiten je webshop bevinden. Hoewel dit lastiger kan zijn dan On-page SEO, zijn ook deze factoren tot zekere hoogte zelf te beïnvloeden. Het betreft voornamelijk de links die naar je website verwijzen, en op die manier de reputatie van je website verhogen. Google kijkt niet alleen naar jouw website, maar ook de externe links van andere websites die naar jouw pagina leiden. Ze bepalen of andere websites jou als een betrouwbaar persoon/bedrijf zien

Manieren voor Off-page SEO: 

  • Linkbuilding

  • Blogging

  • Adverteren (extern)

  • Social posts (link en juiste zoekwoorden)

  • Google Business

Het is heel belangrijk om naast SEO, ook aandacht te besteden aan SEA. Tegenwoordig wordt SEO en SEA niet of nauwelijks meer los van elkaar gezien. Wanneer je adverteert met bepaalde zoekwoorden, is het belangrijk dat deze zoekwoorden ook een pagina hebben op je website.

SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising en omvat het betaalde advertentie gedeelte binnen Google. Het adverteren op producten en/of diensten kan namelijk bijdragen aan de online vindbaarheid van jouw onderneming, mits je het op de juiste manier inzet.

Google tekstadvertentie

Een dienst als Google Adwords tekstadvertentie kan zorgen voor een resultaat op de korte termijn betreft jouw online vindbaarheid. De tekstadvertentie is niet zomaar een loos stuk tekst die ergens in de zoekresultaten staat. Het is de meest vertoonde en daarmee het meest geklikte stuk tekst in de zoekmachine. De Google Ads tekstadvertenties worden zelfs boven de ‘organische’ zoekresultaten vertoond. Adverteren op populaire zoektermen betekent wel veel concurrentie en dus een hoger advertentiebudget. Wij kunnen voor jou uitzoeken welke zoektermen rendabel genoeg zijn of dat juist de specifieke zoektermen wellicht veel interessanter zijn.

Google Shopping

Je kunt er eigenlijk niet meer omheen, want zo’n beetje bij elke zoekopdracht verschijnen ze: De Google Shopping-resultaten. Sterker nog, ze worden zelfs boven de normale zoekresultaten geplaatst en geheel voorzien van afbeelding, titel en de naam van de aanbieder. Het is een opvallende manier van adverteren waarop de zoekmachine advertenties laat zien in de zoekresultaten. Deze manier van adverteren geeft een nieuw product of een nieuwe webshop de kans om in de schijnwerpers te staan.

Via shopping is remarketing ook mogelijk. Wanneer bezoekers jouw producten hebben bekeken of hebben toegevoegd in hun winkelwagen, maar niet hebben afgerekend, kunnen ze via Google Shopping alsnog worden bereikt.

Social media

Tot slot draagt Social Media een belangrijke rol in het vindbaar maken van je website in Google. In onze story ‘Hoe belangrijk is Social Media voor online vindbaarheid?’ leggen wij precies uit hoe jij je social media het beste kunt inrichten om een sterke bijdrage te leveren aan de online vindbaarheid. 

Interesse in onze diensten om jouw online vindbaarheid te verbeteren? Wij kunnen een quick scan uitvoeren om te kijken of jouw website of webshop voldoet aan de basiseisen om vindbaarheid in Google of andere zoekmachines te realiseren. Neem hiervoor gerust contact met ons op en ontdek de mogelijkheden. 


Ittica Media
Mark IJmker
Heb je een vraag?

Neem gerust contact op met Mark!