Beter gevonden worden in Google

Beter gevonden worden in Google

Beter gevonden worden in Google betekent dat pagina's van je website hoger gerankt worden. Door deze hogere ranking zal er meer (relevant) verkeer op jouw website komen. Wanneer de website vervolgens voldoet aan de verwachtingen van deze bezoeker, is de kans groot dat er meer conversies gedaan zullen worden op je site. Maar hoe zorg ik er nou voor dat mijn website beter wordt gevonden in Google? Waar moet ik beginnen, en wat zijn vervolgstappen die ik kan nemen? In dit artikel bespreken wij 5 toepasbare stappen die jij kunt volgen om beter in google gevonden te worden!

#1 Vind onderpresterende Keywords

Als je snel resultaten wilt behalen met SEO, is het van belang om je zoekwoorden die al een ranking hebben op de eerste pagina (positie 2 t/m 10) te analyseren. Met het optimaliseren van deze keywords, kun je snel mooie resultaten behalen. De ranking van een keyword optimaliseren van positie 5 naar 4 heeft daarnaast meer invloed op het aantal bezoekers dan de positie verbeteren van positie 20 naar 10. Na positie 10 is de CTR immers al erg laag. 

CTR in Google

 

#2 Kies een Keyword die je wilt optimaliseren

Hierbij wil je letten op een aantal belangrijke punten. Het keyword moet namelijk het volgende hebben:

  • veel zoekvolume.
  • een lage KD (keyword difficulty).
  • waardevol / relevant zijn voor je bedrijf.
  • non-branded zijn.

Om dergelijke informatie te vinden, kan een tool zoals SemRush je hier goed bij helpen!

#3 Kom erachter waarom jij niet optimaal rankt voor dit keyword

Voor Google is relevantie key. Daarom moet jij achterhalen wat de zoekintentie van het keyword is dat je wilt optimaliseren. Zo zijn er bijvoorbeeld transactionele zoekwoorden zoals 'website laten maken', maar ook informatieve zoekwoorden: 'beter gevonden worden in Google'. Aansluitend op deze zoekintentie, wil jij relevante content schrijven. Zoekt een klant bijvoorbeeld op iets informatiefs, dan verwacht hij waarschijnlijk om op een blog pagina uit te komen. 

#4 Versla de concurrentie waar mogelijk 

Als je erachter bent gekomen dat de concurrentie bijvoorbeeld meer backlinks heeft, zou je kunnen proberen om zelf links te verkrijgen. Sluit je content niet goed aan op de zoekintentie, probeer dan teksten te herschrijven en afbeeldingen te vervangen.

#5 Herhaal dit proces voor andere keywords 

Om de zichtbaarheid van je website zo hoog mogelijk te krijgen, wil je op zoveel mogelijk zoekwoorden gevonden worden. Herhaal de voorgaande stappen dan voor andere, relevante keywords. Een laatste tip is dat je altijd nieuwe content wilt blijven leveren om relevant te blijven!

In het kort

Beter gevonden in Google is geen rocket science. Via een gestructureerd actieplan is het mogelijk om veel keywords te optimaliseren. Dit vergt echter wel veel tijd, werk en doorzettingsvermogen. Als je zelf al veel tijd kwijt bent aan je onderneming is dit niet iets wat je er zomaar naast kunt doen. Een goed alternatief is daarom om online marketing uit te laten besteden.


Rolinda Strijker
Heb je een vraag?

Neem gerust contact op met Rolinda!