Tegenvallende resultaten omzetten naar succes.
Middels een strategische SEO aanpak

Doordachte SEO strategie zorgt voor succes bij donatiewebsite

Al een paar jaar terug kreeg Ittica Media opdracht om een website te ontwikkelen voor doneren aan goede doelen. Het zou een verzamelplatform worden van goede doelen waar rechtstreeks aan een goed doel gedoneerd kon worden. Een goed, maatschappelijk en mooi idee welke vele successen zou moeten kunnen behalen. Dit was eerst niet de realiteit. Op een enkeling na bleven donaties in de eerste paar maanden uit. Tijd voor een nieuwe strategie wat betreft SEO vonden de marketeers van Ittica Media.

Analyseren - Waar lag het probleem?

Wijziging in koers vereist onderzoek naar de oorzaak van het probleem. De marketeers van Ittica Media doken in het vraagstuk en vonden al gauw de kern van het probleem. Te weinig organische bezoekers bereikten het platform. En de bezoekers die het platform donerenaangoededoelen.nl bezochten gingen niet vaak over tot conversie. 

Dit alles is te herleiden naar verschillende dingen, zoals:

  • Enkel de goede doelen die zich aan hadden gemeld waren voorzien van een pagina met content
  • Een gemiddeld lage site health
  • Niet-geoptimaliseerde tabbladtitels
  • Te weinig aansturen op conversie

Strategie - SEO

Vanwege een beperkt budget van het platform is het zaak om aan de slag te gaan met wat grotendeels gratis is. In dit geval SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie. In de analyse hebben de professionals van Ittica Media al een paar oorzaken blootgelegd. Aan hen ook de taak om deze samen te brengen tot een strategie met harmonie. 

Nog niet goed gekeurde goede doelen

Ter verkrijging van goedkeuring van goede doelen is veel outreach nodig van de medewerkers van donerenaangoededoelen.nl. Om dit te bevorderen is een functie ingebouwd voor het platform. Wanneer bezoekers doneren willen aan een goed doel via donerenaangoededoelen.nl en deze is nog niet aangemeld, krijgt het goede doel een mail waarin staat dat iemand geprobeerd heeft te doneren. Dit zou er voor moeten zorgen dat goede doelen zich laten verifiëren en hun rekening koppelen aan het platform, zodat ze donaties kunnen ontvangen. Deze efficiënte manier zou veel meer gebruikt moeten worden, aldus de marketeers van Ittica. Om dit te bevorderen zou verkeer naar de pagina's van goede doelen gehaald moeten worden. Ook die van die nog niet aangemeld waren

Besloten werd dat er middels een unieke tabbladtitel met conversie intentie, toevoeging van diverse keywords en geoptimaliseerde content op de pagina succes behaald zou moeten worden. Middels de kennis en tools die Ittica Media tot zijn beschikking heeft is hieraan gewerkt.

Site health

Bij de aanmaak van de website zijn vele van de goede doelen op dezelfde manier ingericht. Ze bevatten dezelfde placeholder tekst, tabbladtitels en meta descriptions. Door unieke tabbladtitels welke zijn aangestuurd op conversie en meta descriptions die nieuwsgierigheid doen op wekken hebben we bij Ittica de pagina's behoorlijk omhoog kunnen krikken. Duplicate content is slecht voor de site health en dit is hiermee verholpen. 

Inspelen op wat speelt

Meeliften op publiciteit. Daar ligt een enorme kans voor het platform. Goede doelen halen veel publiciteit. Gebeurtenissen in de wereld, televisiereclames en programma's, krantenartikelen en het journaal. Met de juiste strategie zou donerenaangoededoelen.nl hier op korte termijn veel bezoekers naar het platform mee kunnen halen. 

Resultaat - 12.000 unieke bezoekers t.o.v. vorige jaren

De nieuwe strategie die Ittica Media heeft opgesteld om het platform een organische boost te geven heeft zijn vruchten afgeworpen. Bezoekersrecords werden verbroken met 12.000 bezoekers meer ten opzichte van vorige jaren en maanden van donaties die eerst in een jaar tijd nauwelijks behaald werden. 

Ook organisch snel groeien middels strategische aanpak?

Is de aanpak van jouw organische groei een rommeltje en haal je niet de resultaten die je zou willen zien? Ook voor jouw bedrijf gaan we graag aan de slag. We doen een grondige analyse, trekken daaruit conclusies waarop een strategie gebaseerd wordt. We nemen je mee in het proces, leggen voor wat we hebben gedaan en wat de tussenresultaten zijn. 

Ik wil organisch groeien met mijn website

 

 

Bezoek de website
Mark IJmker
Heb je een vraag?

Neem gerust contact op met Mark!