E-mail marketing benchmark 2023

E-mail marketing benchmark 2023

In dit artikel delen we de belangrijkste KPI's en statistieken uit de E-mail Benchmark van 2023 van Deployteq, een bedrijf dat zich bezighoudt met e-mailmarketing. De benchmark onderzocht meer dan 3,6 miljard e-mails en mobiele berichten die zijn verzonden met het platform van Deployteq. Het doel hiervan is dat marketeers eigen campagnes hiermee kunnen vergelijken en hier hun strategie op kunnen aanpassen. We zullen de belangrijkste resultaten delen en je laten zien wat het ideale verzendmoment is voor 2023.

Belangrijkste resultaten uit de E-mail Benchmark

De belangrijkste resultaten uit de benchmark zijn als volgt:

  1. De gemiddelde accepted rate is 99,66%.
    De populairste verzenddag is donderdag en het populairste verzendmoment is rond 12:00 uur.
    De click through rate is in 20 jaar gehalveerd van 6,65% in 2008 naar 3,04% in 2023.
    De gemiddelde open rate exclusief door machine gegenereerde opens is 28,2% en met machines gegenereerde opens is 36,61%.
    Zowel in de B2B als in de B2C sector worden de meeste e-mails geopend op mobiel.

E-mail benchmark 2023

Het ideale verzendmoment voor 2023

Uit het onderzoek blijkt dat zondag in 2023 de minst populaire verzenddag is voor zowel B2C als B2B. De populairste verzenddag is donderdag en op deze dag is de open rate het hoogst, namelijk 29,24%. Retail en e-commerce sturen het vaakst e-mails op vrijdag. Bij branches zoals media & uitgeverijen en industrie & producenten is er geen uitgesproken voorkeur. Het populairste verzendmoment is rond 12:00 uur. We raden aan om zelf te testen met bijvoorbeeld A/B-testen om te kijken wat voor jou het ideale verzendmoment is.

Mobile marketing

E-mailmarketing is niet de enige vorm van mobile marketing. De meeste opens en kliks in e-mailcampagnes worden behaald op mobiele apparaten, maar tegenwoordig zijn er ook twee andere populaire kanalen: pushnotificaties en SMS-berichten. Een push notificatie is een melding die op je mobiel wordt getoond vanuit meestal een app, zoals een kortingsactie of een nieuwe collectie die live staat.

E-mailmarketing trends voor 2023

Respondenten van het onderzoek geven aan dat zij verwachten dat datagedreven campagnes de grootste trend van 2023 zullen zijn. Dit is het versturen van e-mails die gebaseerd zijn op data over klanten en hun gedragingen. Een voorbeeld hiervan is dat je in de bestelgeschiedenis ziet wanneer de klant meestal bestelt en wanneer de klant e-mails opent. Op basis van deze informatie bepaal je het ideale verzendmoment. Er zijn nog honderden voorbeelden op het gebied van data-driven e-mailmarketing.

E-mailmarketing trends van dit jaar

Jouw resultaten vergelijken met de benchmark

Liggen jouw resultaten in lijn met het onderzoek? Of zeggen jouw resultaten totaal iets anders? Wij zijn benieuwd! Via Deploytec kun je de benchmark downloaden en je resultaten vergelijken. Neem voor vragen gerust contact met ons op en wie weet kunnen wij jou verder helpen op het gebied van e-mailmarketing.


Online marketeer