Digitale jungle afkortingen

Digitale jungle afkortingen

In de huidige digitale jungle komen afkortingen continu voor. Voorbeelden hiervan zijn SEA, CPC, SEO en CPM. Klinkt dit allemaal nog als wartaal? Dan ben je hier op het juiste adres! In dit artikel geven we enkele beknopte definities van de hierboven genoemde afkortingen. Zo kun jij weer wat interessants vertellen op de eerstvolgende verjaardag of het toepassen in de praktijk! ;)

SEO

SEO, ook wel bekend als Search Engine Optimization (of in het Nederlands 'zoekmachine optimalisatie') bestaat uit verschillende activiteiten die ervoor moeten zorgen dat een webpagina hoger scoort in de organische zoekresultaten. Een hele mond vol dus. Met 'organische resultaten' worden niet-betaalde resultaten bedoeld. Dit zijn de pagina's die in Google onder de betaalde pagina's komen te staan. In principe is dit dus een kostenloze activiteit die veel verkeer kan leveren voor je website!

Voorbeeld organisch resultaat Search Engine Optimization

Binnen SEO kunnen we onderscheid maken in de volgende onderdelen:

On-Page SEO

Dit proces draait om het schrijven van relevante content op een webpagina die aansluit bij de zoekintentie van een bezoeker. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt op 'Website laten maken', heeft deze persoon een koopintentie. Hij/zij verwacht dan de mogelijkheden te zien voor het laten maken van een website. Zoekt iemand echter op 'Hoe scoor ik hoger in Google?', dan is diegene opzoek naar informatie. Het is dus van belang dat je content aansluit op een specifieke zoekterm en zoekintentie. 

Off-Page SEO

Off-page SEO gaat over alle activiteiten buiten je website om die kunnen zorgen voor een hogere, organische ranking. Het verkrijgen van 'backlinks' wordt hierbij het meest gebruikt. Hierbij plaatst een andere website een link naar jouw eigen website. Zo laat je aan Google zien dat je betrouwbaar bent. Het is hierbij wel van belang dat de backlink op een degelijke en relevante website geplaatst wordt. 

Technische SEO

Hierbij is het van belang dat zoekmachines je content kunnen vinden, crawlen én indexeren. Het oplossen van 'broken links' kan hierbij bijvoorbeeld helpen waardoor jouw website een goede 'site health' heeft.

 

SEA

Search Engine Advertising (of zoekmachine adverteren) draait net als bij SEO om het zo hoog mogelijk komen in de Google zoekresulaten. Bij SEA betaald men echter voor een prominente plek boven de organische resulaten. Dit werkt via een biedingssyteem. Als marketeer kun je er met SEA voor zorgen dat je advertentie voor bepaalde zoektermen bovenaan de pagina getoond wordt. Zodra iemand klikt op zo'n advertentie, worden er kosten in rekening gebracht. 

Voorbeeld advertentie Search Engine Advertising

Voorbeelden van deze kosten zijn CPC en CPM:

CPC

CPC staat voor Cost Per Click (Kosten per Klik). Zoals je net geleerd hebt, betaald iemand pas wanneer er daadwerkelijk geklikt wordt op een zoekadvertentie. De gemiddelde kosten per zoekwoord kunnen nogal verschillen. Met name 'verzekeringszoekwoorden' kunnen een adverteerder veel geld kosten. Zo kan één klik op het zoekwoord 'oldtimer verzekering' al meer dan €800 kosten! Dit bedrag zal in de meeste gevallen gelukkig tussen de €1 en €2 liggen. Wanneer je advertentie een hoge kwaliteitsscore heeft, kan Google je belonen met lagere CPC.

PPC

Pay Per Click (PPC) beschrijft eigenlijk hetzelfde begrip als CPC. Het verschil zit hem in degene die de term gebruikt. Als adverteerder vraag jij je af: "Hoeveel moet ik betalen voor een klik" (dus: CPC). Terwijl de aanbieder van het afrekenmodel zegt: "Jij moet een x bedrag betalen voor een klik" (dus: PPC).

CPM 

Naast CPC en PPC, is er de CPM optie. CPM is de afkorting voor Cost Per Mile. Dit staat voor de kosten per 1000 impressies. Let op: het gaat hier om impressies en dus geen klikken. Als adverteerder stel je vooraf een bedrag in voor het laten weergeven van je advertentie(s). Dit is vooral handig bij een brand awareness campagne. Is het doel van jouw campagne echter conversiegericht, kies dan voor CPC.

CPC animatie

CTR

De term CTR (Click Through Rate) kan voor veel instrumenten gebruikt worden. Vandaar dat je dit begrip in de online wereld vaak tegenkomt. Deze 'klikfrequentie' meet het aantal keer dat er op bijvoorbeeld een advertentie, e-mail, of organisch resultaat geklikt wordt, gedeeld door het aantal keer dat deze getoond is. In een simpele formule ziet dit er zo uit: CTR = (aantal klikken / aantal impressies) x 100%. Is jouw advertentie dus 200 keer weergegeven, en hebben er 5 mensen opgeklikt, dan heeft deze advertentie een CTR van 2,5%. 

 

CRO

CRO staat voor Conversion Rate Optimization (conversieoptimalisatie). Zoals je misschien al weet, staat 'conversie' voor het omzetten van een bezoeker op je website naar een kopende klant. Met CRO probeer je dit proces dus te verbeteren. Maar hoe doe je dat? Tijdens dit project ga je opzoek naar 'drempels' die een soepel aankoopproces belemmeren. Wanneer je dit soort drempels in kaart gebracht heb, kun je vervolgens op basis van hypotheses zogenaamde A/B testen uitvoeren. De variant met de meest gunstige resultaten pas je toe op je website. 

 

Meer weten?

Bent u benieuwd wat SEO en SEA voor uw onderneming kunnen betekenen? Neem dan eens contact met ons op of kom langs op het kantoor! Onze experts vinden het altijd leuk om te sparren over de ideeën die jij hebt.


Lars Vollaers
Heb je een vraag?

Neem gerust contact op met Lars!