Wat is een SWOT analyse en waarvoor gebruik je het?

Wat is een SWOT analyse en waarvoor gebruik je het?

Binnen een organisatie is het soms erg goed om te evalueren en uit de tunnelvisie te stappen. Blik terug op vorige situaties en meet je huidige status. Een SWOT analyse helpt hierbij. Maar, wat is een SWOT analyse? En wat kan je er uiteindelijk mee? De SWOT-analyse, ook wel bekend als sterkte-zwakteanalyse, geeft weer hoe jouw organisatie er voor staat, waar de kansen liggen en welk onderdeel extra attentie verdiend. In deze blog vertellen wij er alles over!

De betekenis van SWOT

De term SWOT is een afkorting uit het Engels. Het gaat om de Strengths, Weaknesses, Oppertunities en Threats. Vertaald naar het Nederlands hebben we het over de

  • Sterke punten van een organisatie.
  • De zwakke plekken van een organisatie.
  • De kansen die een organisatie heeft of wellicht krijgen gaat.
  • De bedrijgingen die een organisatie heeft of tegen aan gaat lopen.

Toepassing SWOT analyse

Objectiviteit legt de basis voor een goede SWOT analyse. Soms is dit lastig, dus vraag aan collega's, bekenden en/of vrienden of ze jou willen assisteren. Kijk naar wat je goed doet, waar haal jij je successen? Wat kan er beter? Hoe haal jij meer succes? En wat zou dit in de weg kunnen staan? In 5 stappen heb je een sterke SWOT analyse staan voor jouw organisatie.

1. De interne analyse

De SWOT analyse start met een interne analyse. Begin hier met het positieve. Dus wat gaat er bij jouw organisatie goed. Wat doet jouw bedrijf beter dan de concurrent? Waar onderscheidt de organisatie zich van de rest?

Wat hier heel belangrijk is is de betrekking van de gehele organisatie. Zo blijft de analyse objectief en divers. De kans is groot dat collega's andere dingen opvalt dan jij.

Ga vervolgens ook na wat de zwaktes zijn binnen het bedrijf. Waar is de concurrentie jou voor? Wat kan er organisatorisch verbeterd worden?

Voorbeeld:

Winkel met webshop in antiek.

Sterktes:

  • Een groot arsenaal aan klassieke klokken
  • Vakbekwaam personeel
  • Goede connecties met handelaren

Zwaktes:

  • Personeelsleden met meeste kennis hebben weinig kennis van webshops
  • Weinig kunst uit de 18e eeuw
  • Compacte winkel

2. De externe analyse

Externe factoren hebben ook invloed op je bedrijf. Echter, als organisatie heb je in veel gevallen weinig of geen invloed op deze factoren. Bekijk in de externe analyse wat de kansen zijn die jouw bedrijf wellicht krijgen gaat en wat voor bedreigingen er op de loer liggen. Wat zit er aan te komen? Gebeurt er lokaal iets wat positieve invloed heeft op de business. Google naar de ontwikkelingen en houd het nieuws bij omtrent jouw niche. 

Voorbeeld:

Winkel met webshop in antiek.

Kansen:

  • Onder jongeren is er een hype rondom vintage spullen
  • Er is een online veilingsplatform die te koppelen is aan de webshop in de maak
  • Beleggen in kunst is populair

Bedreigingen:

  • Steeds meer antiekwinkels beginnen een webshop
  • Antiekliefhebbers kopen steeds vaker via Marktplaats
  • Het krijgen van nieuw personeel met kennis van antiek

3. De SWOT-tabel

Wanneer er een interne en externe analyse geformuleerd is, is het tijd om de tabel horende bij SWOT in te vullen: De SWOT-tabel. In de SWOT-tabel zet je de interne en externe analyse bij elkaar, zodat er een duidelijk overzicht is. Een voorbeeld van de winkel met webshop in antiek:

SWOT-tabel

4. Confrontatiematrix

Na het maken van een SWOT-tabel kun je de volgende stap maken. Dat doe je middels een confrontatiemix. In de confrontatiemix beoordeel je hoe belangrijk bepaalde sterktes en zwaktes zijn door ze te ranken. Dit doe je middels +, O en - tekens. Om de tekens te begrijpen, hebben wij een kleine legenda gemaakt:

  • ++ betekend heel kansrijk
  • O is neutraliserend
  • -- betekend zeer bedreigend.

Zo is er een direct overzicht waaraan conclusies gekoppeld kunnen worden (stap 5).

Confrontatiematrix

5. Conclusie en (marketing)strategie bepalen

Het is nu tijd om conclusies te trekken uit de confrontatiematrix. Er kunnen verbanden gezien worden. Bespreek deze en probeer hier op te capituleren. Hoe meer - tekens, hoe urgenter het is om op deze problemen aan te gaan pakken. 

Door de vorming van vragen die actiegericht zijn is het makkelijker om je concurrentiepositie te bepalen. Middels je concurrentiepositie is te bepalen hoe je kansen en bedreigingen oppakt en er je strategie op aanpast. 

Moeite met een SWOT analyse om je marketingstrategie te bepalen?

Ittica Media is ervaren in het doen van een SWOT analyse en het formuleren van de bijbehorende strategie. Middels deze SWOT analyse maken wij concrete marketingstrategiëen om online vooruitgang te gaan boeken. Wil jij graag met ons in gesprek om het hier eens over te hebben? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Aanvragen marketingstrategiegesprek


Connector
Jesse Stoel
Heb je een vraag?

Neem gerust contact op met Jesse!