
Een SWOT-analyse is een waardevol instrument voor organisaties. Het helpt om uit een tunnelvisie te stappen en je financiële situatie te evalueren. Maar wat is een SWOT-analyse precies en hoe kan het jouw organisatie helpen?
De SWOT-analyse staat ook wel bekend als een sterkte-zwakteanalyse. Het biedt inzicht in de interne en externe factoren die van invloed zijn op jouw organisatie. Daarnaast helpt het ook bij het identificeren van kansen en bedreigingen.
SWOT is een afkorting uit het Engels en staat voor Strengths (sterke punten), Weaknesses (zwakke punten), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen). Het is een gestructureerde aanpak om de sterke en zwakke punten van een organisatie, evenals de kansen en bedreigingen in de macro omgeving en binnen het bedrijf, in kaart te brengen.
Objectiviteit is de basis voor een goede SWOT-analyse. Soms kan het lastig zijn om objectief te blijven, dus vraag anderen of ze jou willen assisteren.
Kijk naar wat jouw organisatie goed doet, waar haal jij je successen? Wat kan er beter? Hoe haal jij meer succes? Wat zou dit in de weg kunnen staan?
Door deze vragen te stellen, heb je in 5 stappen een sterke SWOT-analyse voor jouw organisatie.
Voor de interrne analyse identificeer je de zwakke punten. Waar loopt jouw organisatie achter op de concurrentie? Wat kan er verbeterd worden op organisatorisch niveau?
Winkel met webshop in antiek.
Na de interne analyse is het tijd voor de externe analyse. Externe factoren kunnen van invloed zijn op jouw organisatie. Denk aan ontwikkelingen in de DESTEP-analyse, nieuwe toetreders in de markt en veranderingen in de macro omgeving.
Identificeer de kansen die jouw organisatie kan benutten en de bedreigingen die zich kunnen voordoen. Houd daarbij de micro en macro omgeving in de gaten. Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in jouw niche.
Winkel met webshop in antiek.
Heb je zowel de interne als externe analyse uitgevoerd? Dan is het tijd om de SWOT-tabel in te vullen. In het tabel worden de resultaten van de interne en externe analyse samengevoegd. Zo ontstaat er een duidelijk overzicht.
Voorbeeld SWOT-tabel voor een winkel met webshop in antiek:
Na het maken van een SWOT-tabel kun je de volgende stap maken. Dat doe je middels een confrontatiemix.
In de confrontatiemix beoordeel je hoe belangrijk bepaalde sterktes en zwaktes zijn door ze te ranken. Dit doe je middels +, O en - tekens. Om de tekens te begrijpen, hebben wij een kleine legenda gemaakt:
++ betekend heel kansrijk
O is neutraliserend
-- betekend zeer bedreigend.
Zo is er een direct overzicht waaraan conclusies gekoppeld kunnen worden (stap 5).
Vervolgens is het belangrijk om conclusies te trekken en acties te formuleren. Bekijk de combinatie van sterkes en kansen. Bepaal welke concrete mogelijkheden er zijn om hierop in te spelen. Ook de combinatie van zwaktes en bedreigingen vraagt om aandacht, zodat je mogelijke risico's kunt minimaliseren.
De winkel heeft een groot arsenaal aan klassieke klokken en vakbekwaam personeel. Dit wordt gezien als sterke punten. Er is een hype rondom vintage spullen onder jongeren. Daarnaast is het opzetten van een online veilingsplatform gekoppeld aan de webshop ook een kans.
Echter zijn er ook zwaktes. Het personeel heeft beperkte kennis van webshops en er is gebrek aan kunst uit de 18e eeuw. Dit kan een uitdaging zijn.
Daarnaast is er ook sprake van bedreigingen. Denk aan concurrentie van andere antiekwinkels met webshops. Marktplaats is erg populair voor antiekliefhebbers.
Wil je graag weten hoe je jouw marketingstrategie kunt verbeteren? Vraag dan nu een gratis online marketing scan aan. Onze experts zijn gespecialiseerd in het uitvoeren van SWOT-analyses. Vervolgens formuleren zij op basis van deze analyses effectieve strategieën.
We helpen je graag om jouw sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen te identificeren. Vervolgens zetten we deze om in concrete marketingstrategieën om online succes te behalen. Interesse? Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek hoe wij jou kunnen ondersteunen!