
De toevoeging van featured snippets op de zoekresultatenpagina’s van Google is een van de belangrijkste ontwikkelingen van de laatste jaren. Een featured snippet geeft direct een antwoord op een vraag en staat als uitgelicht zoekresultaat bovenaan de organische zoekresultaten. Ze worden ook wel ‘positie 0’ of ’answer box’ genoemd. Het optimaliseren voor featured snippets kan aanzienlijke positieve effecten hebben op het aantal kliks en het verkeer op jouw website.
Zowel zoekmachine specialisten als marketeers moeten pagina’s ontwikkelen met featured snippets in het achterhoofd. Eenvoudige aanpassingen aan het zoekwoordonderzoek en/of contentstrategie zullen waarschijnlijk leiden tot meer klikken, verkeer en omzet.
In deze blog bespreken we wat featured snippets zijn, welke soorten er zijn en hoe je de kans vergroot om als featured snippets of positie 0 getoond te worden.
Een featured snippet is een uitgelicht zoekresultaat dat een beknopt en direct antwoord geeft op de zoekvraag. Ze worden daarom ook wel ‘answer box’ genoemd. Een andere benaming is ‘positie 0’, omdat ze boven het eerste organische resultaat worden getoond. Het uitgelichte zoekresultaat is afkomstig van een website en bevat – net als bij de andere zoekresultaten – een link om naar de website door te klikken.
Rich snippets, die soms worden verward met featured snippets, zijn normale resultaten met aanvullende informatie. Je kunt dan denken aan reviews, prijzen, telefoonnummers, recepten, evenementen en ga zo maar door. Deze zie je vaak terug onder de organische resultaten. Zie het voorbeeld hieronder.
Er zijn diverse soorten featured snippets. We bespreken de meest voorkomende featured snippets en laten daarbij ook voorbeelden zien.
Een paragraaf is verreweg het meest voorkomende type featured snippet. Een paragraaf geeft direct een overzichtelijk antwoord op de vraag die gesteld wordt.
Lijsten bieden informatie van pagina's in de vorm van opeenvolgende punten, zowel bullet points als genummerde lijsten. Het zijn vaak geordende lijsten, bijvoorbeeld een stappenplan.
Ook tabellen zien we vaak terug als featured snippet. Het visualiseert gegevens op een duidelijk manier, zodat je snel een vergelijking kunt maken en informatie kunt opnemen.
Video wordt steeds belangrijker en daarom ook vaker getoond in featured snippets. Dit komt niet alleen door het toenemende aantal video’s, maar ook vanwege het feit dat zoekmachines de inhoud van video’s steeds beter begrijpen.
Mensen vragen ook-sectie wordt doorgaans niet getoond als positie 0 boven de eerste organische resultaten. Je zult ze op verschillende posities tegenkomen als je door de zoekresultaten scrolt. Gebruikers klikken op drop-downmenu’s in FAQ-stijl om antwoorden op vragen - met betrekking tot de oorspronkelijke zoekopdrachten - weer te geven.
Niet alle aanbevelingen van Google, zoals de kennisvensters met uitgelichte informatieblokken over plaatsen en bedrijven, worden geclassificeerd als featured snippets. En niet alle resultaten op positie nul zijn featured snippets, want er kunnen ook recepten of nieuwsartikelen getoond worden. Als je website op positie 0 verschijnt, dan zal deze niet worden opgenomen in de overige organische zoekresultaten.
Nee, positie 0 is niet het einde van het zoeken. Ten eerste verschijnen featured snippets voor iets meer dan 10% van de zoekopdrachten, dus bij bijna 90% van de zoekopdracht niet. En ten tweede, zelfs voor die zoekresultaten die wel featured snippets bevatten, gaan de meeste klikken naar de organische posities. Ten slotte blijkt uit onderzoek dat de aanwezigheid van featured snippets mogelijk afneemt ten gunste van Mensen vragen ook-sectie.
Het is belangrijk op te merken dat er geen methode is die er gegarandeerd voor zorgt dat jouw content wordt weergegeven als featured snippet. Het volgen van de onderstaande stappen zorgt voor de best mogelijke kans om getoond te worden op positie 0. En zelfs als je de onderstaande richtlijnen toepast en geen featured snippet behaalt, zullen de SEO-resultaten nog steeds positief zijn vanwege de doorgevoerde optimalisaties.
Bewaak bestaande positie 0 resultaten en voer bij je best presterende pagina’s regelmatig updates door. Controleer regelmatig je posities en grijp in bij eventuele dalingen in de zoekresultaten. Maar voorkomen is beter dan genezen, dus werk content op de volgende manieren bij om een positie 0 resultaat te behouden:
Het updaten van content kost relatief weinig tijd (en geld), maar levert grote voordelen op in termen van het behouden van verkeer, vooral voor content die substantiële leads genereert. Mogelijk heeft het updaten van content ook positieve invloed op de posities in de zoekresultaten.
Het maken van content voor featured snippets is meestal vrij eenvoudig in die zin dat er slechts kleine wijzigingen nodig zijn in de bestaande werkwijze voor content creatie. Kleine aanpassingen in het zoekwoordonderzoek en het optimaliseren van de structuur van een artikel kunnen aanzienlijke gevolgen hebben. Volg de onderstaande tips om content te optimaliseren met featured snippets in gedachten:
In sommige gevallen presteren featured snippets of positie 0-resultaten slechter dan de top 5 van de organische zoekresultaten. Soms is het belangrijker om mensen naar een bestemmingspagina te trekken dan om positie nul in te nemen. Een featured snippet kan onbedoeld al een antwoord geven op de vraag, waarnaar de zoeker niet doorklikt naar jouw website en dus niet verder converteert.
Houd waar mogelijk conversies bij voor en na het bereiken van een positie 0 om te bepalen welk scenario het beste is voor jouw pagina. Het is mogelijk om je af te melden voor featured snippets door de no-snippet-tag te gebruiken.
Optimaliseren voor featured snippets is een essentieel onderdeel van een effectieve SEO-strategie. Het is vrij eenvoudig om de kansen te vergroten en het levert in potentie veel verkeer op. Ga er echter niet vanuit dat featured snippets altijd de beste oplossing zijn. Soms is het beter om in standaard zoekresultaten te rangschikken. De zoekintentie achter een zoekopdracht is een belangrijke factor als het gaat om featured snippets en positie 0 resultaten. Zoekers die snel een antwoord willen op een vraag als "Hoe laat is het in Amsterdam?" gaan niet naar een website als het nodig is, want ze vinden het antwoord al op de zoekresultatenpagina. Andere zoekers, zoals diegenen die geïnteresseerd zijn in het kopen van een item of het lezen van een diepgaand item, zullen bijna altijd vanuit de featured snippets doorklikken naar de website.
Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website zodat je meer kans hebt om getoond te worden als featured snippet? Of bij andere diensten die gerelateerd zijn aan SEO of zoekmachineoptimalisatie? Neem dan contact met ons op!
Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions